Chang'e 5 China membawa kembali batu bulan pertama dalam 44 tahun


Ilustrasi kapal pendarat Chang'e 5.
Shutterstock/Axel Monse


 Chang'e 5 berada di pusingan terakhir misinya di bulan. Setelah lawatan ke permukaan bulan yang berlangsung kurang dari 48 jam, ia kembali berada di orbit mengelilingi bulan dan bersiap sedia membawa pulang sampel dengan harapan para saintis di Bumi dapat menganalisisnya.


Kapal angkasa ini terdiri dari pengorbit, kapsul pengisian semula, pendarat dan pentas pendakian, dan dilancarkan pada 23 November dengan roket Long March 5. Ia mendarat di bulan pada 1 Disember. Ini adalah misi pengembalian sampel pertama China, menjadikan negara ini sebagai yang ketiga - setelah Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet - membawa balik batu dan debu dari bulan. Sebelum ini, misi untuk membawa sampel bulan adalah dibawah penyiasatan Soviet Luna 24 pada tahun 1976.


Chang'e 5 mendarat di daerah bulan yang belum diterokai yang disebut Oceanus Procellarum, atau Ocean of Storms. "Ini adalah wilayah di mana terdapat bentuk muka bulan yang memiliki ciri-ciri gunung berapi muda , dan ketika ini kami tidak mempunyai sampel dalam sampel Apollo atau sampel Rusia yang mempunyai sesuatu seperti itu, jadi sampel ini akan benar-benar mengejutkan beberapa sains baru," kata Kerri Donaldson Hanna di University of Central Florida.



Sebilangan besar kawasan yang telah diambil sampel di bulan berusia sekitar 3 bilion tahun ke atas. Para saintis menganggarkan bahawa batu di kawasan pendaratan Chang'e 5 berusia kurang dari 2 bilion tahun berdasarkan lapisan kawah di kawasan itu. Sebaik sahaja kita mendapatkan sampel kembali ke Bumi, kita akan mempunyai idea yang lebih baik mengenai berapa umur batuan gunung berapi ini.


Itu penting kerana di dunia lain, satu-satunya cara kita dapat mengetahui usia kawasan di permukaan adalah dengan menganalisis kawah - tidak ada cara langsung untuk mengesahkan usia tersebut. Dengan membandingkan usia yang diukur secara langsung dari sampel dengan usia yang disimpulkan dari kawah di bulan, kita dapat membuat hubungan antara kaedah analisis yang juga akan berguna pada dunia lain yang terkait kawah seperti Mars dan Mercury.


Setelah Chang'e 5 mendarat, ia segera mula menggali permukaan bulan. Ia mempunyai dua mekanisme untuk mendapatkan sampel baik dari permukaan dan bawah tanah: lengan robot dengan senduk penyedok untuk mengumpulkan tanah permukaan, dan gerudi untuk menggerudi tanah teras sedalam 2 meter.


Proses memperoleh sampel harus dilakukan dengan cepat. Kapal angkasa ini dikuasakan tenaga solar dan tidak dilengkapi pemanas yang diperlukannya untuk bertahan pada malam lunar yang sejuk, jadi pensampelan harus diselesaikan dalam satu hari lunar paling banyak - sekitar 14 hari Bumi . Setelah penggerudian dilakukan, sampel dimasukkan ke pentas pendakian yang dilancarkan kembali dari bulan untuk bersatu kembali dengan pengorbit dan kapsul pengisian masuk semula.


Kapsul kemasukan semula penuh dengan sampel dijangka mendarat di Mongolia dalam pada pertengahan Disember. Sekiranya semuanya berjalan lancar, maka sari situlah kerja menganalisis sampel batu bulan yang baru bermula.


"Sampel-sampel ini tidak hanya akan menambah pemahaman kita mengenai usia ciri-ciri gunung berapi, ini juga akan membantu kita memahami asal-usul bulan, bagaimana bulan terbentuk dan berevolusi, dan dari mana air di bulan mungkin berasal," kata Jessica Barnes dari Universiti Arizona. Sebahagian pengangkutan juga akan disimpan dalam simpanan tetap di Universiti Hunan di Changsha, China, untuk analisis selanjutnya.


Chang'e 5 adalah bahagian dari siri misi yang dimulai dengan pengorbit yang mengelilingi bulan dari 2007 hingga 2009. "Program jelajah eksplorasi lunar Cina telah membangun kemampuan untuk menjalankan pemerhatian sains dari orbit, dan kemudian dari permukaan, kemudian kumpulkan sampel dan bawa kembali - itu adalah kemajuan yang logik, "kata Barnes. "Langkah selanjutnya adalah menghantar angkasawan ke Bulan." Agensi angkasa China mengatakan bahawa mereka berharap dapat menghantar manusia ke bulan sekitar tahun 2030 .


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Anda Boleh Membuat Kopi Dari Biji Kurma.Jangan Buang Biji Kurma Selepas Makan, Ketahui Khasiat Hebat Biji Buah Kegemaran Rasulullah SAW Ini

Fakta Sains di Dalam al-Quran

Kalendar Astronomi 2018